Me suomalaiset käytämme öljyä yli 5 miljardin euron edestä vuosittain. Öljyn hinta on keskeinen syy kauppataseemme romahtamiseen. Jos öljyriippuvuutta halutaan vähentää, ¾ potentiaalista on liikenteessä.
Liikennesuoritteessa yhdenkin prosenttiyksikön muutos joukkoliikenteen hyväksi on kiven takana. Polttomoottorien tehostamisessa mahdollisuudet alkavat huveta. Pitkälle päästään vain vaihtamalla voimanlähde: se voi olla jätepohjaista nestettä tai kaasua, ylijäämävetyä tai sähköä.
EU-huippukokous vahvisti viime viikolla tavoitteeksi hiilidioksidipäästöjen vähentämisen 40 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Suomessa kilpailukyvylle helpoimpia keinoja olisi nopeuttaa siirtymistä fossiiliautoista puhtaampiin liikenteen voimanlähteisiin.
Suomi on vahva biomassaan, jätteisiin ja sähköön liittyvän energiateknologian osaamisessa. Kaikki aasialaiset ja afrikkalaiset eivät voi ruveta ajamaan öljyautoilla. Jos me kehitämme sähköautoihin ja jätepolttoaineisiin liittyvää markkinaa, niin osaaminen tuottaa vielä vientikeikkoja.
Olen iloinen, että pääkaupunkiseudun valtuustojen kokoomusjohtajat aikovat marraskuussa jättää aloitteen minipäästöisiin autoihin kannustamisesta alueen kaikissa kaupungeissa. Espoossa voitaisiin aloittaa Länsiväylän bussikaistoista, joiden nykyinen käyttö lähes loppuu kahden vuoden päästä, kun metro kulkee Matinkylään. Muutamaa vuotta myöhemmin tyhjenevät Espoonlahteen asti rakenteilla olevat bussikaistat.
Norjassa sähköautot ovat muutamassa vuodessa lyöneet läpi ostetuimpien autojen joukkoon. Oslolaisilta kuulemani mukaan alennettujen verokantojen ohella vähintään yhtä tärkeä sysäys on ollut lupa ajaa bussikaistoilla ja halvempi pysäköinti keskustassa.
Kaistan varaaminen määräaikaisesti minipäästöisille autoille edistäisi tärkeää murrosta. Ylimääräisen kaistan lisääminen kaikelle liikenteelle taas lähinnä pidentäisi jonoa Ruoholahden päässä, jonne ruuhkat nykyisinkin jumiutuvat.
Omakohtaisesti tiedän, että lapsiperheen arkea pystyy jo pyörittämään vaikkapa sähköautolla. Mökkimatkatkin sujuvat esimerkiksi Turun seudulle ja Saimaalle asti, kun malttaa hieman suunnitella millä pisteillä pikalataa. Hankintahinnat ovat kalliita, mutta käyttökulut kymmenesosa polttomoottoreista. Ennen kaikkea tarvitaan sopivaa sysäystä. Tekniikka on jo käytettävissä.