Metromainen liikenne Kauklahdesta Helsinkiin

,

Leppävaaran ja Kauklahden välille pitäisi rakentaa lisäraiteet pikimmiten, vaatii kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen kirjoituksessaan.

 

Oppositiojohtajana Antti Rinne vaatii tulevaisuusinvestointeja raiteisiin ja koulutukseen. Nyt Rinteen hallituksen talousarvioon ei ole kuitenkaan saatu päätöstä edes akuuteista lisäraiteista. Korkeakoulujen opiskelijakohtaiset määrärahat taas uhkaavat jopa pienentyä ensi vuonna. Syy tulevaisuusinvestointien lässähtämiseen lienee siinä, että hallitusneuvotteluiden jakopolitiikassa aidot investoinnit jäivät juoksevien menojen jalkoihin. Hallitusohjelman liite jakaa kolmen miljardin euron osakemyyntien rahat 90 prosenttisesti muualle kuin väyliin.

 

Investoinneista perääntyminen on sikäli kummallista, että valtiolla on yli 30 miljardia euroa kiinni osakeomistuksissa, jotka eivät tuota tulevaisuutta siinä mielessä kuin panokset infraan ja osaamiseen. Kokoomuksen vaihtoehtobudjetissa esitämme omaisuuden käyttämistä 3 miljardin euron raide- ja tiehankkeisiin. Lisäksi siirtäisimme miljardin euron arvosta osakkeita suoraan yliopistoille ja ammattikorkeakouluille pesämunaksi. Pesämunan poikimat osinkotuotot antaisivat korkeakouluille liikkumavaraa pysyvästi.

 

Infrapaketin sisällä pitäisi heti lyödä kuokka maahan lisäraiteiden rakentamiseksi Leppävaarasta Kauklahteen sekä pääradalla Pasilan ja Riihimäen välin toiseen vaiheeseen. Kauklahden ja Helsingin välisillä asemilla lähtisi juna metromaisesti noin 10 minuutin välein. Ennen kaikkea estettäisiin suurin osa raivostuttavista häiriöistä. Ne johtuvat nykyään siitä, että kaukoliikenteen häiriöt sotkevat myös lähiliikenteen, kun kuljetaan samalla raiteella.

 

Pääomittaisimme nopeiden junayhteyksien hankeyhtiöitä heti 2 miljardilla eurolla. Silloin loppuisi arvuuttelu valtion sitoutumisesta Helsingistä Turkuun ja Tampereelle suuntautuviin tunnin juniin. Espoo-Lohja-Salo-Turku rata sekä lentorata Tampereelle lähtisivät liikkeelle heti, jos hankkeille muutoin on terve pohja. Kauklahteen asti rakennettu tiheäjunayhteys on kaikissa vaihtoehdoissa välttämätön kulmakivi sujuvalle junaliikenteelle.

 

Kai Mykkänen

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja

 

Kirjoitus on julkaistu Länsiväylä-lehdessä 30.11.2019