Päästötön tulevaisuus

Ihminen on selättänyt tappavia kulkutauteja ja kävellyt kuussa. Myös ilmastonmuutos on ratkaistavissa, ja Suomen tulee tehdä siinä osansa. Politiikan roolina on luoda puitteet sille, että pääoma ja luovuus kohdistuvat ongelman ratkaisemiseen omien lastemme tulevaisuuden turvaamiseksi.

Minun helppo allekirjoittaa Kokoomuksen koko ympäristöohjelma: johdin itse sen valmistelua. Siksi nostan vain eräitä minulle kaikkein olennaisimpia pointteja.

1) Irti hiilestä, öljystä, turpeesta ja fossiilikaasusta

Ensi vaalikaudella on aika sopia askelmerkit, joilla sähkön ja lämmön tuotanto on Suomessa lähes päästötöntä 2030-luvun loppuun mennessä. Polttoöljystä tulee siirtyä maalämpöön jo 2020-luvun aikana, turve on korvattava 2030-luvun puoliväliin mennessä ja fossiilikaasu vuoteen 2040 mennessä.

Jos onnistumme pienentämään hiilijalanjälkeämme, voimme kasvattaa kädenjälkeämme ilmastonmuutoksen ratkaisemisessa viemällä nämä ratkaisut maailmalle. Parhaat ratkaisut syntyvät markkinoilla eikä ministeriöissä, mutta poliittisilla päätöksillä pannaan prosessi liikkeelle esimerkiksi nostamalla saastuttamisen hintaa asteittain.

2) Päästöttömät autot kuuluvat teille

Autot kuuluvat teille jatkossakin, mutta oleellinen kysymys on millaiset autot meitä kuljettavat. Uusia päästöttömiä malleja tulee lähivuosina takuuvarmasti halvemmilla hinnoilla. Valtiota tarvitaan siihen, että muutos tulee kaikkien ulottuville nopeammin. Vero- ja muilla ohjausmekanismeilla meidän tulee olla viimeistään 10 vuoden päästä tilanteessa, jossa muu kuin fossiilisia polttoaineita kuluttava moottori on suomalaiselle aina edullisempi hankinta autoa vaihdettaessa.

3) Lanta vesistöjen sijaan hyötykäyttöön

Eläintalouden lannasta ja yhdyskuntajätevesien lietteistä vähintään puolet on saatava tehokkaan prosessoinnin piiriin vuoteen 2025 mennessä. Yksi potentiaalinen keino on hyödyntää liikenteen murrosta ja asettaa biokaasun syöttötariffi liikenneasemille. Lannasta lannoitteeksi -ketju vaatii edelleen paljon tuotekehitystä, mutta meidän on löydettävä keinot, joilla satojen miljoonien arvoista vuotuista tuontifosforia ei päästetä hukkaan Itämerta ja muita vesistöjä pilaamaan vaan kiertoon.

Lue mitä olen kirjoittanut aiheesta aikaisemmin

Kai Ilta-Sanomissa: sähköautoilun arkipäivää

Sähköauton arkikäyttö ja lataus ovat suomalaisille vielä…