Turvallinen ja avoin Suomi
Kiinni olevassa liikkeessä ei kauppa käy eikä kassakone kilise. Oy Suomi Ab voi lyödä maailman ällikällä uusilla nokioilla, rovioilla ja supercelleillä vain, jos se on avoin. Valitettavasti myös rikollisuus ja muut kielteiset ilmiöt liikkuvat yli rajojen. Turvallisuuden ja avoimuuden välisen tasapainon löytäminen on politiikan keskeisimpiä haasteita.
1) Maksimoidaan apu hädänalaisille ja minimoidaan hallitsemattomuuden tunne
Ihmisyyteen kuuluu se, että vainon tai kidutuksen uhkaa pakenevalle tarjotaan suojaa.
Turvapaikkakäsittely pitäisi kuitenkin keskittää EU:n ulkorajojen läheisyyteen perustettaviin keskuksiin ja kuljettaa sieltä eri jäsenmaihin vain suojelun tarpeessa olevia. EU:sta riippumatta Suomen on omilla toimillaan tehtävä turvapaikanhausta nopeampi ja hyväksyttävämpi prosessi.
2) Laki on sama kaikille, eriytymiskehitys vältettävä
Oulun tapahtumat ovat puhuttaneet koko Suomea. Väärintekevä pieni vähemmistö ei saa leimata moitteetta käyttäytyvää turvapaikanhakijoiden enemmistöä. Suomalaisen yhteiskunnan perusnormit on tehtävä selväksi turvapaikanhakijoille samoin kuin se, että niiden rikkominen voi johtaa maasta poistamiseen.
Pysyvän oleskeluluvan ja kansalaisuuden edellytyksenä on voitava minusta vaatia työ- ja opiskeluhistoriaa.Toisaalta myönteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden työllistymistä on tuettava automaattisesti annettavalla korotetulla palkkatuella.
Jyrkkä asuinalueiden eriytymiskehitys voidaan pysäyttää vuokra- ja omistusasumisen tietoisesta sekoittamisesta. Viranomaisten, koulujen ja alueen yhteisöjen on puuttuva yhteistyössä nopeasti ja kokonaisvaltaisesti oireileviin nuorisoryhmiin tai perheisiin. Siksi aloitteestani on luotu 40 uutta lähiöpoliisin virkaa.
3) Suomi on maailman paras maa – myös ulkomaisille osaajille ja tekijöille
Pelko ja poissulkeva nationalismi on köyhtyvän kansakunnan tie. Vauhdilla harmaantuvassa Suomessa työperäisen maahanmuuton lisääminen ja ulkomaisten osaajien houkutteleminen on käytännössä vaihtoehto tulevaisuuden veronkorotuksille.
Sisäministerinä on olen nopeuttanut ulkomaalaisten työlupaprosessia tuntuvasti. Edelleen yksi hidaste on pakollinen ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinta rekrytoitaessa EU-alueen ulkopuolelta tulevaa työvoimaa. Tarkastelu on melko tarpeetonta: yleensä työnantajan olisi muutenkin helpompi rekrytoida kotimaasta, jos sopivaa työvoimaa vain olisi saatavilla. Sen sijaan valvonnassa pitäisi todella satsata halpatyövoiman palkkaamiseen työehtosopimusten vastaisilla ehdoilla.